fredag, desember 18, 2015

Stikkelsbærsøstre


Jeg har nå lest Stikkelsbærsøstre av Siri Østli, og er faktisk det første jeg har lest av henne.

Søstrene Marilyn og Marlene er oppkalt etter hver sin Hollywood-stjerne,
men der ender også likheten. Marlene er den som har orden på livet sitt
– alt fra mote og hjem til livspartner og eggløsninger. Likevel er det
den bedårende «My» som har lettest for å få venner – og barn.

Men nå er det synd på My, som har mistet både mann og hjem – og
selvtilliten. Alt dette fordi hennes velbeslåtte playboy av en ektemann
var utro med barnepiken. Sammen med datteren Amanda har My krøpet til
korset og flyttet hjem til mamma på Kampen. Her blir hun kjent med
sladrepressen, hestehalemenn og barnevernet, men hun lærer også å stå
oppreist når det stormer som verst …

Jeg likte boken veldig godt. Jeg kjente meg også igjen fra steder i Oslo og så for meg gatene og husene mens jeg leste. Det er en veldig lettlest bok, så man behøver ikke å tenke så mye når man leser. Den handler også om at du ikke behøver  å være i den rollen du er i, hvis du ikke trives i den selv. Mye av boka handler om å finne seg selv, både på godt og vondt. Det er også en del humor i boken, og jeg lo godt innimellom.



Stikkelsbærsøstre
Siri Østli
Roman
312 sider
Cappelen Damm AS
2015

Ingen kommentarer: